|
Rákos betegségek megelőzése
A legfrissebb kutatások szerint a folsav segítség lehet néhány rákfajta kialakulása ellen
folsav.hu, 2006.07.28.
Úgy tűnik, hogy a folsav segít a szervezet védekezésében néhány rákfajta kialakulása ellen.
Ilyen például a vastagbél-rák a mell-, a nyelőcső-, ill. a gyomorrák.
Cikkeink segítségével ismerje meg a folsav kivételes egészségmegőrző szerepét,
gondoskodjon Ön is saját és családja mindennapi egészségéről!
Hozzáadás kedvencekhez!
|
Néhány kutató szerint a folsav a DNA (a sejtek örökítőanyaga) egészségének megőrzésében játszik szerepet, és
megakadályozza annak mutálódását, ami végül a rák kialakulásának egyik oka.
Számos nagyszámú résztvevővel készült tanulmány mutatja azt, hogy a vastagbél rák ritkább azoknál
az embereknél, akik az étkezéssel nagyobb mennyiségben visznek be folsavat. Ennek fordítottja is igaz, mégpedig az, hogy az
alacsony folsav-szint megnöveli a rák ezen fajtájának kialakulását. A számítások szerint úgy tűnik, hogy naponta legalább
400 mikrogramm folsav bevitele minimum 15 éven keresztül szükséges ennek megelőzéséhez. Éppen ezért számos orvos ajánlja a
folsav pótlását azoknak, akiknél a vastagbél rák kialakulásának esélye fokozottan nagy (például ha a családban sok esetben fordult elő).
Hanonló kutatások mutatták ki, hogy a gyomorrák szintén ritkábban fordul elő azoknál az embereknél, akik vérének magas
a folsav-szintje. A kutatók 1095 rákbeteg, és 687 rákban nem szenvedő pácienst vizsgáltak meg három különböző
egészség-központban az Egyesült Államokban. Arra az eredményre jutottak, hogy azok között, akik rostokban gazdag
étrendet követtek, és magas béta-karotin illetve C-vitamin tartalmú élelmiszereket fogyasztottak (ezek legfőképp a
növényi eredetű ételekben fordulnak elő), számottevően kisebb volt a rákos megbetegedések előfordulásának valószínűsége.
Ezen eredményektől függetlenül azonban még további kutatások szükségesek ahhoz, hogy minden kétséget
kizáróan bizonyítani tudják a folsav hatékonyságát bizonyos rákos megbetegedésekkel szemben.
A folsav-szegény étrend a mellrák kialakulásának kockázatát is megnöveli, különösen az olyan nők
esetében, akik rendszeresen fogyasztanak alkoholt is (napi 1-2 üvegnél többet). Végeztek egy kivételesen nagy
létszámú, mintegy 50.000 résztvevőt megmozgató felmérést is, amelyben a hölgyeket hosszabb időn keresztül figyelték, melynek eredményeként rájöttek, hogy az elegendő mennyiségű folsav-bevitel csökkenti az alkohollal kapcsolatosan kialakuló mellrák kockázatát.
Úgy tűnik, az elégtelen folsav bevitel a méhnyak-rákkal is kapcsolatban áll.
Az arra vonatkozó kutatások eredményei azonban, hogy a folsav-bevitel csökkenti-e a méhben a hasonló kóros elváltozások kockázatát,
ma még nem elég meggyőzőek. A szakemberek ennek ellenére javasolják a folsavtartalmú ételek napi fogyasztását (lsd.: napi ajánlott bevitel).
forrás: www.umm.edu
|
A folsav rendkívüli egészségmegőrző szerepe miatt
1996-ban az Egyesült Államok Élelmezési- és Gyógyszeripari Minisztériuma elrendelte a gabonafélékből készült élelmiszerekhez
(például a kenyérhez és a gabonapelyhekhez) a folsav hozzáadását.
Mivel Magyarországon ilyen törvényi szabályozás nincs, hívja fel ismerősei, családtagjai figyelmét a folsav rendszeres használatára!
|
Küldje el ismerősének!
|
|
|