|
Szívbetegségek megelőzése
A folsav jótékony hatásai a szívbetegségekre
A folsav megoldhatja a magas vérnyomásban szenvedők problémáját
A vitamin terápia csökkenti a szívkoszorúér- betegségek kialakulásának esélyét
A szívelégtelenség és a homocisztein kapcsolata
Milyen kapcsolatban áll a folsav a szívinfarktussal?
A vitamin-terápia csökkenti a szívkoszorúér- betegségek kialakulásának esélyét
folsav.hu, 2006.07.28.
HALIFAX, KANADA. Számos tanulmány jutott arra a következtetésre, hogy a vér magas homocisztein szintje és a
vér koszorúereinek betegsége között összefüggés van. Úgy tartják, hogy a homocisztein elősegíti az atherosclerosis
kialakulását, mivel megnöveli az artériák falának oxidációs terhelését, és működési zavarokat idéz elő azokban.
Cikkeink segítségével ismerje meg a folsav kivételes egészségmegőrző szerepét,
gondoskodjon Ön is saját és családja mindennapi egészségéről!
Hozzáadás kedvencekhez!
|
Ezeket endoteliális működési zavaroknak nevezik, melyek a nevüket az érfal belső felületét alkotó lapos, ún. endoteliális sejtekről kapták.
Általánosan elfogadott tény, hogy folsav bevitele a szervezetbe csökkenti a vér homocisztein szintjét, de az már vitára adhat okot,
hogy a folsav-bevitel az imént említett működési zavarokat is csökkenti-e, ezáltal akadályozva az atherosclerosis kialakulását.
A Queen Elizabeth II Health Sciences Centre orvos-kutatóinak jelentése szerint napi 5 mg folsav bevitele jelentősen csökkenti
az endoteliális rendellenességek kialakulását. Ezen rendellenességek mértékét az ember karjában futó egyik fő artéria véráramából
határozzák meg az ún. FMD vizsgálattal.
Egy alkalommal 75 páciensen végeztek klinikai vizsgálatot a szívkoszorúér betegségeivel kapcsolatban.
A vizsgálat alanyait véletlenszerűen osztották szét három csoportba:
1. az első csoport négy hónapon keresztül naponta 5 mg folsavat,
2. a második csoport naponta 5 mg folsavat, 2000 mg C vitamint és 800 egységnyi E vitamint,
3. a harmadik pedig placebo-t kapott.
A vizsgálat végén:
1. az első csoport résztvevői 475%-kal növelték a vérük folsav-szintjét (14 nanomol/liter - ről 80 nanomol/liter - re)
és mintegy 11%-kal csökkentették a vérük homocisztein szintjét. Az FMD vizsgálat által mutatott érték is jelentősen javult: 3,2%-ról 5,2%-ra.
2. A folsavat, plusz antioxidánst szedő csoport tagjainak folsav szintje 438%-kal növekedett, a homocisztein
szintjük 9%-kal csökkent, az FMD-jük pedig 2,6-ról 4,0%-ra javult.
A kutatók arra is rámutattak, hogy a folsavat szedő csoportnál tapasztalt FMD javulás hasonló a vérnyomáscsökkentő,
valamint a szív- és érrendszeri gyógyszereknél tapasztaltakhoz. Végeredményként arra a következtetésre jutottak, hogy egy négyhavi
folsavpótló kúra biztonságos, és jelentősen csökkenti az endoteliális működési zavarokat az atherosclerosisban szenvedő betegeknél.
Vitamin-terápiával a műtét utáni érszűkület újraalakulása ellen!
A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a folsavval és különféle vitaminokkal (B6 és B12) végzett homocisztein-csökkentő
terápia a szívkoszorúér műtéteken átesett betegeknél is jelentősen csökkenti az érszűkület újbóli kialakulását.
ENCINITAS, CALIFORNIA. A szívkoszorúér műtétek (angioplasztika) során a szűkületes ereket operálják meg,
hogy jobb véráramlást biztosítsanak rajtuk keresztül. Sajnos ezen műtétek jótékony hatása általában rövid életű,
mert az esetek több, mint 40%-ában a megoperált artéria-szakaszok hat hónapon belül ismét beszűkülnek vagy elzáródnak (ezt nevezik restenosis-nak).
Amerikai kutatók 205 beteget vizsgáltak, akik (a legfeljebb 3 mm átmérőjű, 50%-os mértékben elzáródott) erein angioplasztikát végeztek.
A résztvevők fele 1 mg folsavat, 400 mikrogramm B12 vitamint, és 10 mg B6 vitamint, míg a többiek placebót kaptak naponta.
A kezelés kezdete után 26 héttel a vitaminos kúrában részesített betegek mindössze 18%-án észleltek újbóli érszűkületet az egyszer már
megoperált és kitágított szakaszon, míg a placebóban részesített betegeknél ez az arány 42% volt. Ez összességében az újból előállt
érszűkület (restenosis) előfordulásának 66%-os csökkenését jelenti.
A homocisztein-csökkentő terápia jótékony hatása az olyan betgeknél volt a legnagyobb (82%-os csökkenés a restenosis előfordulásában), akiken az ún. ballonos angioplasztikát végezték el, míg az értágító beültetésen átesett betegeknél jelentősen kisebb arány volt tapasztalható.
|
A folsav rendkívüli egészségmegőrző szerepe miatt
1996-ban az Egyesült Államok Élelmezési- és Gyógyszeripari Minisztériuma elrendelte a gabonafélékből készült élelmiszerekhez
(például a kenyérhez és a gabonapelyhekhez) a folsav hozzáadását.
Mivel Magyarországon ilyen törvényi szabályozás nincs, hívja fel ismerősei, családtagjai figyelmét a folsav rendszeres használatára!
|
Küldje el ismerősének!
|
|
|